Hur trångt vill vi ha runt Kallhälls Centrum?

Jag har varit runt och tittat lite på var man tänkt expandera i Kallhälls centrum.
Många av platserna känns väldigt trånga. Vad säger ni som bor på Rondellen och som kommer att vara väldigt nära de föreslagna byggnationerna.-Där kallhälls gamla skola står, kopparbacken och ev lilla höjden vid parkeringen bakom centrum/folketshus.
Visst Stockholm kommer att förtätas. Men vår boendemiljö måste också tas hänsyn till.
För min del kan man kanske bygga om själv centrum med högre byggnationer Men om syftet med att bygga om centrum handlar om att få mer kommers så har man skjutit över mål. Måste det in 500-600 nya lägenheter?
Folk kommer att handla i Kista centrum outlet, ikea etc i alla fall. Glöm inte att vi en gång hade järnhandel leksaksaffär och skoaffär mm.
De slogs ut till förmån för det stora affärskedjorna. Jag vill ha en shoppingfri zon där jag bor. Kallhäll behöver inte en ny shopping galleria, men kanske ungdomshus , kan maskinverkens /bolinderverkens lokaler inhysa ungdomsgård/ aktivitetsgård för alla åldrar, en levande verkstad , konsthall.
Det finns plats att bygga punkthus vid gångbron där kolonilotterna står vid sidan av glasmästarvillorna eller en bit bort.
Hade man varit lite mer långsiktig och hållt sig till ett tidigare förslag och byggt ner järnvägen under jord i tunnel, i stf ovanjord så hade många bekymmer med överfart mellan bolinderstrand och centrum varit löst även i dags dato.
Det får mig att fundera på vilket samarbete har man med banverket, och de delar av kommunen som planerar byggnationer och vägar denna gång.

Jag uppmanar alla kallhällsbor att besöka kommunalhuset i jakobsberg 25/8 kl 17.30 -18.15 för att få ta del av hur kommunen och arkitektbyrån tänkt kring sina förslag till det nya kallhäll centrum.


klicka på denna länk för närmare info om förslagen:
http://www.jarfalla.se/templates/page____7869.aspx

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0